A szállodanyitás jogi oldala

Elérkeztünk a barátnőmmel a következő lépéshez a szállodanyitásban: a jogi teendőkhöz. Ezt utáljuk mindketten a legjobban, mert félelmetes, hogy egy-egy apróságon is mennyire el lehet csúszni. A rémálmunk, hogy figyelmetlenek leszünk, aztán jön majd a nyakunkba a hatalmas büntetés. Az üzemeltetéshez azonban elengedhetetlen például a cégalapítás, úgyhogy túl kell esnünk rajta.

Abban állapodtunk meg, hogy keresünk egy olyan céget, amelyik tud nekünk segíteni az ezzel kapcsolatos teendőkben, hogy nekünk lehetőleg minél kevesebbet kelljen foglalkoznunk velük. Mi csak a szállodával akarunk foglalkozni, élvezni akarjuk, hogy végre azt csináljuk, amit szeretnénk, ezért pedig akár az anyagiak terén is hajlandóak vagyunk nagyobb áldozatot hozni.

A keresésünk végén a Gross Office Kft.-t találtuk meg, amely kifejezetten ilyesmire specializálódott. Tudnak segíteni a cégalapításban azoknak, akiknek nincs ügyvédje, emellett pedig székhelyszolgáltatással is foglalkoznak, úgyhogy mindkettőt el lehet intézni velük. Országos lefedettséggel rendelkeznek, a legtöbb megyeszékhelyen van irodájuk, így nem kell egy aláírásért Budapestre utaznia annak sem, aki vidékről szeretné igénybe venni a szolgáltatásukat. Ez nagyon szimpatikus hozzáállás, hiszen aki ilyen szolgáltatást keres, jó eséllyel pont ezért teszi, hogy a lehető legkevesebb energiát kelljen belefektetnie ezekbe a teendőkbe.

A weboldalukon rengeteg hasznos anyag található a cégalapítással kapcsolatban, így bele is vetettük magunkat a tanulmányozásukba. Alapvetően úgy látjuk, két lehetséges út áll előttünk: a bt vagy a kft alapítás. Először a bt irányába indultunk el, mert az tűnt a kevésbé kockázatosnak. A bt az úgynevezett betéti társaság rövidítése, és minimum 2 személy szükséges az alapításához. Ők a beltag és a kültag, akik közösen vállalják a kockázatot a cégért. Egyikük, a beltag minden vagyonával felel a vállalkozásért, míg a kültag csak korlátozottan, a szerződésbe foglalt hozzájárulásáig felel érte. A kft alapítástól eltérően ehhez nem szükséges több milliós törzstőke, a mértéke ránk van bízva.

Ideális lehet ez a vállalkozási forma kezdőknek, hiszen az alacsonyabb induló költség mellett az alapítása is egyszerűbb, nincs szükség például közjegyzői okiratra hozzá. Kell egy társasági szerződés, be kell jelentkezni a webes ügysegéden, adószámot kell igényelni, bankszámlát kell nyitni, illetve el kell végezni még a cégalapítással járó egyéb adminisztrációs és pénzügyi teendőket. Sok előnye van tehát ennek a cégformának, ugyanakkor az elképzelhető, hogy bizonyos körökben egy bt-nek kisebb a presztízse, mint más cégformáknak.

Mi az előnyök ellenére mégis úgy döntöttünk, a kft alapításba vágunk bele. Sokat gondolkoztunk rajta, de végül is túlságosan kényelmetlennek éreztük a gondolatot, hogy az egyikünknek a magánvagyonával kellene felelnie a cégért, a másikunknak meg nem. Mivel ketten csináljuk a szállodát, ezért nemcsak a nyereségből, hanem a felelősségből is ugyanolyan mértékben szeretnénk osztozni. A kft alapításról a Gross Office oldalán is sok információ van fent, eszerint ráadásul nem is kötelező azonnal befizetni a törzstőkét. Úgyhogy nem kell rögtön a semmiből előteremtenünk több millió forintot, hanem az a lényeg, hogy az első két év során ez megtörténjen. Emiatt azért fellélegezhetünk kicsit.

A kft jelentése korlátolt felelősségű társaság, vagyis ahogy a neve is mutatja, a tagjai korlátozottan (a belehelyezett tőke mértékéig) felelnek vagyonukkal a cégért. Akár egyetlen személy is alapíthat kft-t, itt nincs olyan kikötés, mint a bt esetén. Szükség van hozzá társasági szerződésre, majd itt is végig kell menni pár adminisztrációs lépésen. Ezek közé tartozik például a cégbírósági bejegyzés (ekkor kapja meg a kft a cégjegyzékszámot), az adószám igénylése az adóhatóságtól, a vállalkozói bankszámla nyitása és a kft bejelentése az önkormányzat felé. Ezeken kívül még be kell fizetni a ránk vonatkozó helyi iparűzési adót és a kamarai tagság éves díját is.

A kft alapításnak tehát például ez a hátránya, hogy valamivel bonyolultabb és költségesebb is az alapítási folyamat. Emellett szigorúbb számviteli szabályok is vonatkoznak erre a cégformára, hiszen kötelező például a kettős könyvvitel, valamint az éves beszámoló készítése. Már most látjuk, hogy az egyik következő lépés az lesz, hogy egy jó könyvelőt találjunk, aki mindent kézben tud tartani, és mindig emlékeztet minket az esedékes határidőkre.

A Gross Office Kft. oldalán azt is megnéztük, hogyan lehet igénybe venni a kft alapítás szolgáltatásukat, így már készítettünk is egy listát magunknak a teendőkről. Először is, fel kell vennünk velük a kapcsolatot, hogy egyeztessünk arról, mit is szeretnénk egyáltalán. Ehhez több elérhetőség, telefonszám és üzenetküldési lehetőség is meg van adva a weboldalon, úgyhogy amint átbeszéltünk mindent, eldöntjük majd, melyik lesz a jobb nekünk. A Kapcsolat oldalon egyébként térképen látszik az összes irodájuk is, úgyhogy ha személyes találkozóra kell mennünk, nem lesz nehéz odatalálnunk.

Utána következik a szükséges dokumentumok elkészítése az ügyvéd által. Nekünk nincs ügyvédünk, de a Gross Office tud ügyvédi segítséget nyújtani a kft alapításhoz. Szükség lehet több egyeztetésre a dokumentum tartalmát illetően, de ha végül mindent rendben találunk, az aláírásunk után jön a dokumentumok benyújtása a bírósághoz. Ekkorra már könyvelővel is kell egyeztetnünk az adózással kapcsolatban, mivel a cégiratok erről is tartalmaznak információt.

Végül maga a regisztrációs folyamat következik, amire túl nagy ráhatásunk nincsen. Elvileg le tud zajlani 2-3 nap alatt a folyamat, de bizonyos esetekben 8-10 napig is eltarthat. Ha ez sikerül, értesítést kapunk róla, és utána jöhet az összes többi teendő, ami még kimaradt, például a bankszámla megnyitása. Ha elintéztünk minden regisztrációt, adminisztrációs teendőt és befizetést, akkor elvileg készen is állunk majd (ilyen szempontból) a szálloda üzemeltetésére.

Persze a Gross Office Kft. azért felhívja még pár dologra a figyelmünket, amire érdemes odafigyelni a kft alapítással kapcsolatban. Az egyik ilyen például a kft nevének a kiválasztása. Már van néhány ötletünk, de eddig egyikünknek se nagyon jutott eszébe, hogy alaposabban utánajárjon ennek, vagy hogy megnézze, megfelel-e egyáltalán a szabályoknak az, amit kitaláltunk. Fontos ugyanis, hogy legyen minimum 3 karakternyi eltérés a cégünk nevében, különben nem jegyezhetik be. Úgyhogy házi feladat: leellenőrizni, hogy megfelel-e a cégnevünk a követelményeknek.

Egyikünknek se volt még vállalkozása, így ez egy teljesen új terület mindkettőnknek, nagyon idegesek is vagyunk miatta. Bár ennek is megvan az az előnye, hogy legalább biztosan tiszta lappal indulunk, egyikünk múltjában sincs olyasmi, ami útjába állhatni mostani tervünknek. Abban reménykedünk, hogy ha megfelelő partnerekkel vértezzük fel magunkat, nekünk tényleg csak a munka és annak gyümölcse marad majd. Úgyhogy szépen túlesünk már most ezeken az adminisztrációs teendőkön (a könyvelő megtalálásán, a kft alapításon, a céges számla nyitásán és minden egyeben), hogy aztán minden kreativitásunkat a nyitásra tudjuk fordítani. Hamarosan remélhetőleg már akár a nyitás konkrét dátumát is meg tudjuk majd mondani.

kft alapítás